Microsoft 365

Microsoft 365

Microsoft 365 är en prenumerationstjänst som ger tillgång till ”Officepaketet”, dvs Word, Excel, Powerpoint, Outlook (e-postklient), men även en mängd andra appar och tjänster. Använd dem i skrivbords- eller webbversion på alla enheter du vill.

Beskrivning

Microsofts Officepaket behöver knappast någon presentation; de flesta av oss har nog arbetat med Word, Excel och Powerpoint vid det här laget. Vad som kanske är mindre känt är de andra appar och tjänster man får med när man prenumererar på Microsoft 365, och att du kan använda dem i skrivbords- eller webbversion på alla enheter du vill. För detaljer, se nedan.

Microsoft 365 för företag kommer i fem olika abonnemangstyper:

  • För företag: Business Basic (BB) /Business Standard (BS) / Business Premium (BP)
  • För stora företag: 365 E3 / 365 E5
Applikation Beskrivning Abonnemangstyp
BB BS BP 365 E3 365 E5
Access (endast PC) Skapa databasappar
Azure Information Protection Klassificera och skydda dokument och e-postmeddelanden
Bookings Förenklar för kunder att göra och hantera bokningar
Exchange E-post och kalender
Excel Kalkylering Webbversion
Intune Hantering av företagsmobilitet samtidigt som företagets data skyddas
Lists Skapa anpassade listor av information
MyAnalytics Sammanfattar hur du använder tid, ger förslag på sätt att arbeta smartare Delvis
Outlook E-postklient och kalender
OneNote Digital anteckningsbok
OneDrive En app för att spara och accessa filer i molnet.
Planner En app för att planera ditt teams arbete med Kanban-tavlor, checklistor m.m.
Power Apps Ett designprogram. Skapa och dela affärsapplikationer utan att skriva kod
Power Automate Skapa arbetsflöden som automatiserar tidsödande uppgifter och processer
Power BI Pro Verktyg för rapportering, analys och visualisering av data från många olika datakällor Delvis
PowerPoint Skapa presentationer Webbversion
Publisher (endast PC) Hjälper dig med sidlayout och design av dokument (“Desktop publishing”)
SharePoint Ett kollaborativt dokumenthanterings- och dokumentförvaringssystem.
Stream Ett YouTube för ditt företag. Ladda upp, titta på och dela videor med dina kollegor.
Sway Ett presentationsverktyg med fokus på berättande.
Teams Ett ”samarbetsnav” för teams, med  “chat”, videokonferens, fillagring m.m. Delvis
To Do Att-göra-lista online
Word Ordbehandling Webbversion
Yammer Socialt nätverk för företag
Utökad säkerhet och hantering av enheter och åtkomst

I BB ingår: Exchange, Excel (webbversion), Intune, OneDrive, Powerpoint (webbversion), Sharepoint, Teams, Word (webbversion).

I BS ingår: BB + Access, Excel, Outlook, Powerpoint, Publisher, Word.

I BP ingår: BS + Azure Information Protection - Intune.

I 365 E3 ingår: BS + Bookings, Lists, MyAnalytics (delvis), OneNote, Planner, Power Apps, Power Automate, Power BI Pro (delvis), Stream, Sway, Teams (delvis), ToDo, Yammer - Publisher.

I 365 E5 ingår: 365 E3 + MyAnalytics, Power BI Pro, Teams, samt utökad säkerhet och hantering av enheter och åtkomst.

Microsofts programvaror

Access (endast PC)
Skapa databasappar.

Azure Information Protection
Klassificera och skydda dokument och e-postmeddelanden

Bookings
Förenklar för kunder att göra och hantera bokningar

Access
Skapa

Exchange
E-post och kalender

Excel
Kalkylering

Intune
Hantering av företagsmobilitet samtidigt som företagets data skyddas

Lists
Skapa anpassade listor av information

MyAnalytics
Sammanfattar hur du använder tid, ger förslag på sätt att arbeta smartare

Outlook
E-postklient och kalender

OneNote
Digital anteckningsbok

OneNote
En app för att spara och accessa filer i molnet

OneDrive
anteckningsbok

Planner
En app för att planera ditt teams arbete med Kanban-tavlor, checklistor m.m.

Power Apps
Ett designprogram. Skapa och dela affärsapplikationer utan att skriva kod

Power Automate
Skapa arbetsflöden som automatiserar tidsödande uppgifter och processer

Power BI Pro
Verktyg för rapportering, analys och visualisering av data från många olika datakällor

PowerPoint
Skapa presentationer

Publisher (endast PC)
Hjälper dig med sidlayout och design av dokument (“Desktop publishing”)

SharePoint
Ett kollaborativt dokumenthanterings- och dokumentförvaringssystem.

Stream
Ett YouTube för ditt företag. Ladda upp, titta på och dela videor med dina kollegor.

Sway
Ett presentationsverktyg med fokus på berättande.

Teams
Ett ”sammarbetsnav” för teams, med  “chat”, videokonferens, fillagring m.m.

ToDo
Att-göra-lista online

Word
Ordbehandling

Yammer
Socialt nätverk för företag

Henrik Sjölander
Rådgivning

Henrik Sjölander