Microsoft 365 är en prenumerationstjänst som ger tillgång till ”Officepaketet”, dvs Word, Excel, Powerpoint, Outlook (e-postklient), men även en mängd andra appar och tjänster. Använd dem i skrivbords- eller webbversion på alla enheter du vill.
Microsofts Officepaket behöver knappast någon presentation; de flesta av oss har nog arbetat med Word, Excel och Powerpoint vid det här laget. Vad som kanske är mindre känt är de andra appar och tjänster man får med när man prenumererar på Microsoft 365, och att du kan använda dem i skrivbords- eller webbversion på alla enheter du vill. För detaljer, se nedan.
Microsoft 365 för företag kommer i fem olika abonnemangstyper:
Applikation | Beskrivning | Abonnemangstyp | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
BB | BS | BP | 365 E3 | 365 E5 | ||
Access (endast PC) | Skapa databasappar | |||||
Azure Information Protection | Klassificera och skydda dokument och e-postmeddelanden | |||||
Bookings | Förenklar för kunder att göra och hantera bokningar | |||||
Exchange | E-post och kalender | |||||
Excel | Kalkylering | Webbversion | ||||
Intune | Hantering av företagsmobilitet samtidigt som företagets data skyddas | |||||
Lists | Skapa anpassade listor av information | |||||
MyAnalytics | Sammanfattar hur du använder tid, ger förslag på sätt att arbeta smartare | Delvis | ||||
Outlook | E-postklient och kalender | |||||
OneNote | Digital anteckningsbok | |||||
OneDrive | En app för att spara och accessa filer i molnet. | |||||
Planner | En app för att planera ditt teams arbete med Kanban-tavlor, checklistor m.m. | |||||
Power Apps | Ett designprogram. Skapa och dela affärsapplikationer utan att skriva kod | |||||
Power Automate | Skapa arbetsflöden som automatiserar tidsödande uppgifter och processer | |||||
Power BI Pro | Verktyg för rapportering, analys och visualisering av data från många olika datakällor | Delvis | ||||
PowerPoint | Skapa presentationer | Webbversion | ||||
Publisher (endast PC) | Hjälper dig med sidlayout och design av dokument (“Desktop publishing”) | |||||
SharePoint | Ett kollaborativt dokumenthanterings- och dokumentförvaringssystem. | |||||
Stream | Ett YouTube för ditt företag. Ladda upp, titta på och dela videor med dina kollegor. | |||||
Sway | Ett presentationsverktyg med fokus på berättande. | |||||
Teams | Ett ”samarbetsnav” för teams, med “chat”, videokonferens, fillagring m.m. | Delvis | ||||
To Do | Att-göra-lista online | |||||
Word | Ordbehandling | Webbversion | ||||
Yammer | Socialt nätverk för företag | |||||
Utökad säkerhet och hantering av enheter och åtkomst |
I BB ingår: Exchange, Excel (webbversion), Intune, OneDrive, Powerpoint (webbversion), Sharepoint, Teams, Word (webbversion).
I BS ingår: BB + Access, Excel, Outlook, Powerpoint, Publisher, Word.
I BP ingår: BS + Azure Information Protection - Intune.
I 365 E3 ingår: BS + Bookings, Lists, MyAnalytics (delvis), OneNote, Planner, Power Apps, Power Automate, Power BI Pro (delvis), Stream, Sway, Teams (delvis), ToDo, Yammer - Publisher.
I 365 E5 ingår: 365 E3 + MyAnalytics, Power BI Pro, Teams, samt utökad säkerhet och hantering av enheter och åtkomst.
Access (endast PC)
Skapa databasappar.
Azure Information Protection
Klassificera och skydda dokument och e-postmeddelanden
Bookings
Förenklar för kunder att göra och hantera bokningar
Access
Skapa
Exchange
E-post och kalender
Excel
Kalkylering
Intune
Hantering av företagsmobilitet samtidigt som företagets data skyddas
Lists
Skapa anpassade listor av information
MyAnalytics
Sammanfattar hur du använder tid, ger förslag på sätt att arbeta smartare
Outlook
E-postklient och kalender
OneNote
Digital anteckningsbok
OneNote
En app för att spara och accessa filer i molnet
OneDrive
anteckningsbok
Planner
En app för att planera ditt teams arbete med Kanban-tavlor, checklistor m.m.
Power Apps
Ett designprogram. Skapa och dela affärsapplikationer utan att skriva kod
Power Automate
Skapa arbetsflöden som automatiserar tidsödande uppgifter och processer
Power BI Pro
Verktyg för rapportering, analys och visualisering av data från många olika datakällor
PowerPoint
Skapa presentationer
Publisher (endast PC)
Hjälper dig med sidlayout och design av dokument (“Desktop publishing”)
SharePoint
Ett kollaborativt dokumenthanterings- och dokumentförvaringssystem.
Stream
Ett YouTube för ditt företag. Ladda upp, titta på och dela videor med dina kollegor.
Sway
Ett presentationsverktyg med fokus på berättande.
Teams
Ett ”sammarbetsnav” för teams, med “chat”, videokonferens, fillagring m.m.
ToDo
Att-göra-lista online
Word
Ordbehandling
Yammer
Socialt nätverk för företag